środa, 25 września 2013

Dziewczęcy komplet do chrztu z opisem.


W niedzielę  synowa podawała do chrztu pięciomiesięczną Blankę. U nas jest zwyczaj, że matka chrzestna ubiera dziecko na tę uroczystość. Rodzina uznała, że ja jej najlepiej w tym pomogę. Trochę się obawiałam, czy moje nerwy wytrzymają presję krótkiego terminu, odpowiedzialności za oczekiwany efekt i uzyskanie właściwych wymiarów ubranka. Modelkę widziałam tylko raz.

Wykorzystałam już sprawdzone wzory (patrz sukieneczka dla Marysi). Długo szukałyśmy z synową odpowiedniego kordonka. Kaja za cienka, Maxi za sztywny, Snehurka niezbyt biała, w końcu zdecydowałyśmy się na Dopio Ritorto - grubość taka, jak Gardena, ale śnieżnobiały, miękki i z lekkim połyskiem. Użyłam szydełka Tulip nr 1,75.
Na cały komplecik wyszło niecałe 30 dkg. kordonka, na wykonanie miałam 2  tygodnie, trochę to było mało.  Ręce pracowały sprawnie, ale oczy  odmawiały posłuszeństwa.  Było kilka prób zastosowania innych ściegów z Internetu i  uzyskania właściwego obwodu szyjki. Ściegi wychodziły ładnie, ale jeden za bardzo się rozszerzał, a drugi jakoś mi nie pasował do karczka, bo zlewał się z nim.
Do uszycia haleczki wykorzystałam tiul. Skroiłam 2 prostokąty, jeden większy i drugi na  fabankę. Po uszyciu usztywniłam halkę. Po wysuszeniu naszyłam w trzech miejscach gotową tiulową gumokoronkę, bo walansjenki nie dostałam i na górze wciągnęłam gumkę. Można nie wszywać gumki, tylko lekko haleczkę zmarszczyć i ręcznie przyszyć do spódniczki po lewej stronie. Ja ostatecznie tak zrobiłam. Wzór czapki wcześniej wypróbowany (patrz " Radosna twórczość dla Elizy"), więc obyło się bez prucia. Niżej lepiej widać kryształki, nie przyszyłam ich do sukieneczki, żeby dziecko nie urwało i nie połknęło, więc  umieściłam na czubku czapki. Nie prałam jej, żeby nie straciła elastyczności.
 :
Opaska to już piorunem poszła, kwiatek nieco powiększyłam. 
Kwiatki na czapeczkę i sukienkę robiłam ściśle według schematu.
 
Zaglądają na blog  szydełkujące mamy i babcie, więc udokumentowałam tę robótkę.
Najpierw wymierzyłam dokładnie dziecko, obwód główki, obwód  szyjki, obwód pod paszkami, długość rękawka, szerokość ramionka, odległość między ramionkami, długość sukieneczki. Sukieneczka musi być szersza pod paszkami niż dziecko dla swobody ruchu. Dobrze jest formować jej wielkość posługując się ubrankiem, które dziewczynka nosi. Zaczęłam sukienkę od dołu do góry, jak karczek do sweterka. Po dwóch rzędach formowałam pachy, a potem dekolt i ramionka. Potem przedłużyłam karczek w dół, a wszytko po to, żeby łańcuszek początkowy (mniej elastyczny) był pod pachą, a nie na brzuszku. Szydełkując w dół, równomiernie nieco poszerzałam karczek, co 10 okienko ( słupek 2 oczka łańcuszka, słupek) robiłam gęściej.)

 Podkrój szyjki zrobiłam najpierw szerszy, a po zszyciu karczka dopiero go wypełniłam, żeby w razie potrzeby łatwo było spruć 1 lub 2 rzędy dla powiększenia..

Zszyte ramionko ściegiem płaskim po prawej stronie.











Na brzegu tyłu rozmieściłam w równych odstępach pętelki na guziczki z 5- ciu oczek łańcuszka. Rozcięcie z tyłu musi być spore, żeby dziecku rączek nie wykręcać przy zakładaniu sukieneczki.



Wypełnienie dekoltu:
1 okr. - półsłupki
2  okr - okienka
3. okr. - półsłupki
4. okr. - tak jak początek wzoru
    podstawowego już luźno bez
    zmniejszania obwodu.








Tu sukienka jest pozszywana. Szwy są tylko na ramionkach i w główkach rękawków, góra rękawka jest nieco przymarszczona, żeby tworzyła małą bufkę. Nadmiar bufki potraktowałam, jako poduszeczki na ramionka. Rękawki robiłam osobno, od góry, żeby wzór miał ten sam kmierunek, co na spódniczce i czapeczce. Dopiero po upraniu i wykrochmaleniu samego dołu sukienki oraz wysuszeniu przymocowałam różyczki. Spódniczkę można zacząć wyżej, ja zrobiłam przedłużony karczek i dół  rozszerzałam, modyfikując jedynie dosyć gęsty wzór:
- w 13 okrążeniu spódniczki (V rząd wzoru podstawowego) między słupkami robiłam 3 oczka łańcuszka, zamiast dwóch,
- w 15 okr. muszelki robiłam podwójnymi ,
słupkami, zamiast pojedynczymi,
- 16 okr.( IV rząd wzoru)między półsłupkami
4 oczka łańcuszka,
- 17 okr. między słupkami 3 oczka łańcuszka,
- 18 okr. między trzema słupkami 2 oczka
łańcuszka. Dalej rozszerzając wzór wg potrzeb
można w kolejnych okrążeniach muszelki
robić najpierw z 10, potem z 11 słupków,
3 oczka łańcuszka między trzema słupkami,
zamiast dwóch, nad muszelkami 4 oczka
łańcuszka między półsłupkami.
Po upraniu sukienka schła kilka dni z powodu wigoci w powietrzu i wydłużyła się z 45cm do 50 cm. Miałam obawy, czy Blankę będzie spod niej widać, ale to dziewczynka z dobrym apetytem i chyba w ciągu 3 tygodni urosła. Paczkę przekazałam na tydzień przed uroczystością. Liczyłam się z tym, że trzeba będzie coś poprawić, bo mogłam popełnić błąd przy mierzeniu Blanki, ruszała się cały czas i nie była zadowolona, jak manipulowałam centymetrem przy jej szyjce. Rodzicom dziecka komplet się bardzo spodobał i uznali, że wielkość jest odpowiednia. Przeciągnięcie agrafką satynowej wąskiej wstążeczki w widocznych miejscach zastosowałam w celu dopasowania ubranka do właścicielki.

86 komentarzy:

  1. Prześliczny komplecik , pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Dusiu, szkoda, że nie potrafię Julusiowi zrobić garniturka. W koronkach wyglądałby śmiesznie.

      Usuń
  2. Wonderful,perfect!!! So cute!!!
    Congratulations!
    Greetings.:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj Iwonko i co ja mam powiedzieć ? PRZEPIĘKNY KOMPLECIK!!!!!! a wzór sukienki wykorzystam za twoim pozwoleniem ale wiesz jakiś kolorek inny dla mej małej Zu - no boska jest ta sukienusia a czapeczka ty masz talent nie z tej ziemi i się nie dziwię że czekają na twoje pomysły bo ty umiesz i wiesz jak podołać każdej takiej sytuacji a jak rodzice małej Blanki są zadowoleni to i małą również - cudna dziewczynka życzę ci ciepła i słońca którego już prawie brak z optymistycznym moim dniem jak czytałaś dziękuję za odwiedziny każde jedne buziaki ślę Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolorową sukienkę Zuzia częściej założy niż białą dobry masz pomysł. Blanka jest śliczną, kontaktową, niesprawiającą kłopotów, stale podróżującą dziewczynką. Rodzice i chrzestni są z niej dumni i słusznie.

      Usuń
  4. Dziękuję dziewczyny, ogólnie jestem z tego kompletu zadowolona, ale gdybym miała możliwość poprawienia go przed samym chrztem, to bym w 20 minut wydłużyła rękawki, skróciła czapeczkę i poobcinała przydługie wstążeczki. Pozdrawiam Was serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Odpowiedzialna misja :) ale świetnie sobie poradziłaś i do tego bardzo szybko! Ja bym się na pewno nie podjęła ;p
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mama Blanki mi zaufała i dała wolną rękę, co do wyboru materiałów fasonu i wzoru, a syn na moje wątpliwości odpowiedział " Mama dasz radę", no i podjęłam się z duszą na ramieniu. Początkowo ręce mi się trzęsły, ale jak zaczęło ładnie wychodzić, to już robiłam spokojnie, tylko na buciki nie starczyło czasu przez to szukanie kordonka.

      Usuń
  6. Ale piekny komplecik ,brak mi slow zeby tu opisac...pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Cieszę się bardzo, że Ci się tak podoba to ubranko. Podobne wrażenie zrobiło na rodzicach Blanki. Sprawdź proszę Elu ustawienie swojego bloga, bo jak się na twoje logo kliknie, to wyskakuje blog Małgorzaty L.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudny komplet :-) jak ślicznie wyglądała w nim mała Blanka... Cudo!
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ładnemu we wszystkim ładnie, ale największą satysfakcję mam z tego, że wielkość ubranka w miarę dobra wyszła.

      Usuń
  9. Bardzo uroczy komplecik i pięknie go przyozdobiłaś . Blanka wyglądała jak mała księżniczka. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marysiu, w samej w bieli komplet byłby trochę smutny, a synowa tak była zaaferowana, że zamiast po 3dkg, to po 10 dkg drogiego różowego i seledynowego kordonka kupiła na te wykończenia.

      Usuń
  10. Sliczny komplecik Blanka w nim jak ksiezniczka wyglada jak bede kiedys babcia to zapewne zrobie wnusi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obowiązkowo Ulu, jeżeli Ci tylko sami chłopcy nie wyskoczą, tak jak mnie.

      Usuń
  11. Iwonko masz talent
    prześliczna sukieneczka ,kapelusik całość
    pomogłaś synowej na 6+

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No mam nadzieję, że jeszcze nie zasłużyłam na kawał o teściowej, co do studni wpadła.

      Usuń
    2. Chyba nie znam dowcipu, ale nie!!!
      Mama spisała się na 6+ :D

      Usuń
    3. No księżniczka prawdziwa , i to dzięki Tobie :-)))

      Usuń
  12. Przesliczny komplecik.Podziwiam,podziwiam.Popprostu jestem pod wrażeniem.Kto by nie chciał takiej babci....Skarb to mało powiedziane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przydałaby mi się następczyni, której mogłabym szydełko wraz ze swoim doświadczeniem przekazać, wnuki wolą samochody.

      Usuń
  13. Świetny komplecik. Wiem jaka to odpowiedzialność przy robieniu takich ubranek do chrztu. Najtrudniej dobrać kordonek i wzór. Później najtrudniej rozpocząć pracę. Twoja sukieneczka i czapeczka to dzieło. Zachwycam się i podziwiam.Piękną masz wnusię. Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urso, na razie tylko ćwiczę dziewczęce ubranka, a ta wnusia nie jest moja.

      Usuń
  14. Piękna sukieneczka na pięknej modelce! Prześliczna wnusia:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Idealny komplecik! Perfekcyjnie wykonany! Przeuroczy! :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Komplet jest przecudny:) Prawdziwe arcydzieło:))) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

  17. Jesteś WIELKA piękny komplecik
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miłe jest takie określenie dla osoby, której mówiono, że siedziała pod stołem, jak ludzie rośli.

      Usuń
  18. Piękne ubranko!!! Ślicznie się mała prezentowała:-)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:-)))
    http://rodzinnie1.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Od tylu zachwytów, aż mi uszy płoną, dziękuję i pozdrawiam Was dziewczyny.

    OdpowiedzUsuń
  20. Przepiękny komplecik, Blanka wyglądała w nim cudnie i przede wszystkim widać było, że to precyzyjna i wypracowana sukienka i dodatki. Rodzice i Rodzina Blanki nie mogą się nachwalić jaka to piękna robota i bardzo dziękują!!! Blanka jak dorośnie i zrozumie pewnie sama przyjedzie podziękować :D na razie dumnie nosiła komplecik i wyglądała jak księżniczka :) Mi osobiście najbardziej podobał się ten komplet w wersji z opaską- wyglądał rewelacyjnie i bardzo dziewczęco!!! :D Super!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uważam, że opaska jest najbardziej dekoracyjna, ale na zdjęciach była założona, jak korona i wyglądała na za małą, wystarczyło wstążeczkę poluzować.

      Usuń
  21. Przepiękny komplecik. Blanka wygląda jak mała księżniczka. Podziwiam Twoje dzieło. Miłego dnia i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Prześliczny komplecik.
    Cudeńko Ci się udało wydziergać:)
    Pozdrawiam Lacrima

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję dziewczyny. Nikt nie zwrócił uwagi na haleczkę, a to właśnie ona nadała sukience uroczystego charakteru.

      Usuń
  23. Iwonko to co zrobiłaś jest przepiękne, dziewczynka wygląda jak księżniczka.Podziwiam również Twoją pracę i marzy mi się bym sama dokonała takiej :) Czy schemat który podałaś jest na opaskę czy na czapeczkę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ino, ten schemat wykorzystałam na czapeczce i sukieneczce, a na opasce tak:
      - zrobiłam łańcuszek o 4 cm dłuższy niż obwód głowy,
      - w pierwszy okrążeniu wzór z karczka (słupek, 2 oczka łańcuszka, słupek itd.),
      - w drugim okr. pierwszy wzór ze schematu.
      - w trzecim okr. trzeci rząd schematu z małą zmianą, bo po 7 słupków na
      muszelkę.
      Okrążenia drugie i trzecie powtórzyłam z drugiej strony okienek.
      Wstążeczkę przewlekłam przez okienka.

      Usuń
  24. P.S. ściślej, w drugim okrążeniu pierwszy rząd ze schematu.

    OdpowiedzUsuń
  25. Очень красивое платье и шапочка. Поздравляю Вас с выполнением такой прекрасной работы! С уважением!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Irino i Nikol, cieszę się, że Wam się podoba, pozdrawiam.

      Usuń
  26. Cudny komplet. Jaki dopracowany. Mała modelka cudna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Eve. Planowałam zrobić sukienkę marszczoną i krótką, ale modelka wcale nie jest taka mała, jak na swój wiek i zainspirowała mnie do zmiany fasonu na bardziej dorosły,

      Usuń
  27. Nigdy w życiu bym tego nie zrobiła , jestem pod wrażeniem Twoich umiejętności, pozdrawiam Ania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Aniu, widziałam Twoją wielkanocną serwetkę i kogucika, więcej wiary w siebie. Ja też myślałam, że żadnej ażurowej chusty na drutach nie zrobię, a już szóstą dziergam. Dzięki za uznanie i pozdrawiam.

      Usuń
  28. Jakie piękne ubranko, Blanka wyglądała jak prawdziwy aniołek, rodzina wiedziała co mówi. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję, ja cieszę się, że pogoda pozwoliła Blance wystąpić w sukience, teraz musiałaby być bardziej opatulona.

    OdpowiedzUsuń
  30. Prześliczny komplecik!!! Podziwiam Twoje dzieło, coś wspaniałego!!!
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dużej mierze, to zasługa pięknego kordonka, polecam Ci go Doniu na serwety.

      Usuń
  31. Ивона, очень-очень красивый крестильный комплект!!! Маленькая принцесса в платьице очаровательна)))

    OdpowiedzUsuń
  32. Prześliczny komplecik!!! Jak pięknie go dopracowałaś w każdym detalu! Cudeńko!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Irenko, w tym tygodniu mogę najwyżej coś drobnego wydziergać, bo zajmuję siię Julkiem. Zrobił mi dzisiaj niespodziankę, wziął byka za rogi i przeszedł zupełnie samodzielnie 4 kroczki. Byk, to pluszowa maskotka. Bez niego nie da się spacerować.

      Usuń
  33. Iwonko, komplecik jest przeuroczy!!! Fantastycznie zaprojektowałaś sukienkę i równie cudnie wydziergałaś :)
    Właśnie też szydełkuję teraz z tego kordonka coś do ubrania ;) i jestem również zadowolona :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Beatko. Z tego kordonka z pewnością zrobisz coś pięknego, jestem ciekawa, jakie szydełko do niego wzięlaś? Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na fotkę wydzierganego ciuszka.

      Usuń
  34. Nic nie kumam z tych opisów, ale efekt rewelacyjny. Widać, że panna bez świadomości w co ubrana, bo rozpromieniona by była od ucha do ucha:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziecko w kościele mogło być trochę wystraszone. Aniu, zrób próbkę ściegu podstawowego ze schematu, to zaraz wszystko załapiesz. Schemat czubka czapki też jest prosty, dalej czapka jest robiona ściegiem podstawowym bez modyfikacji. Kwiatek zaczynający się od 5 oczek łańcuszka wymaga wprawy. Nie zrażaj się próbuj, pozdrawiam.

      Usuń
    2. Kwiatek to mi się z tego najprostszy wydaje;) Widzisz, jak ja się znam..

      Usuń
  35. Przepiękny komplet!~A mała wygląda jak prawdziwa królewna. Pozdrawiam cieplutko. Ania

    OdpowiedzUsuń
  36. Dzięki Aniu. Witam serdecznie nowe obserwatorki.

    OdpowiedzUsuń
  37. Cudowny komplecik :)
    Iwonko zapraszam do mnie po wyróżnienie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo elegancki komplecik, a haleczka pod sukienusią to jak wisienka na torcie, rewelacja !
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Very very beautiful baby!!!!!!!!!!!!!!!Your crochet is so nice amazing job!!!Kisses!!

    OdpowiedzUsuń
  40. Jestem zachwycona :)sukienusia na dzidziusiu boska:)))Pozdrowionka serdeczne:)

    OdpowiedzUsuń
  41. Dziękuję dziewczyny, wszystkie Was pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń
  42. Podobno mała będzie jeszcze w tym ubranku pozować u fotografa do portretu, może wtedy się uśmiechnie.

    OdpowiedzUsuń
  43. Ta sukienka jest boska! Mała elegantka wygląda w niej olśniewająco. Na swojej "imprezie" (chrzcinach) z pewnością była małą gwiazdeczką;)
    Zapraszam do mnie: http://lapkami-stworzone.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  44. Dzidzia przesłodka i ślicznie wygląda w tej cudnej sukieneczce :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  45. Dziękuję Basiu i Jadziu. Dzidzia ma taki apetyt, że powiększyła swoje rozmiary przez tydzień, między skończeniem ubranka, a chrztem. Dobrze, że zrobiłam je trochę za duże, to było w tym dniu w sam raz. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  46. Piękna ta sukieneczka. Właśnie przymierzam się do takiej robótki dla mojej wnusi. Mam pytanie dotyczące kordonka - jaka długość w m w 100g . Gdybyś chciała mi podpowiedzieć byłabym wdzięczna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W motku 100 - gramowym jest 470 metrów kordonka.

      Usuń
  47. Śliczna sukieneczka :) Gratulujemy :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Dzien dobry, sliczny komplecik!! Czy mogłabym prosić o zamieszczenie schematu opaski, bo bardzo chciałabym taka zrobić na chrzest mojej siostrzenicy który jest za póltora tygodnia.. mój mail ewentualnie to akslawok1@interia.pl z góry bardzo dziękuję!! Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, schematy ściegu muszelkowego i kwiatka, z których korzystałam przy wykonywaniu opaski zamieściłam pod jej zdjęciem. Specjalnego schematu wyłącznie dla opaski nie mam, ale zrób tak:
      - zmierz główkę dziecka i ustal obwód opaski troszkę
      większy (minimum o 2 cm.) od obwodu główki,
      - wykonaj łańcuszek ustalonej długości,
      - na łańcuszku zrób drabinkę z podwójnych słupków:
      *słupek, 2 oczka łańcuszka, słupek*,
      - zamknij obwód oczkiem ścisłym,
      - po obu stronach drabinki wykonaj okrążenia wg
      schematu ściegu muszelkowego,
      - przymierz dokładnie, czy obwód i szerokość opaski
      dobre Ci wyszły,
      - możesz brzegi obrobić jeszcze półsłupkami lub oczkami
      ścisłymi,
      - wykonaj kwiatek wg schematu i przyszyj,
      - w drabince umieść za pomocą agrafki wąską wstążeczkę,
      ściągnij na główce i zawiąż kokardkę.

      Kolory dobieraj wg uznania, powodzenia!

      Usuń
  49. Komplet pięknie się prezentuje. Na prawdę świetna robota. Pozdrawiam i czekam na kolejne prace :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  51. Jakie to jest piękne i wspaniale leży na bobasku :) W sumie większość osób takie ciuszki do chrztu kupuje zamiast wykonać samemu. Ja lubię robić na drutach z włóczką https://alewloczka.pl/pl/c/Drops-Safran/45 która jakby nie było idealnie nadaje się do wszelkich prac na drutach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz jest duży wybór sukieneczek do chrztu, ale jak się samemu zrobi, to drugiej takiej nie będzie w kościele.

      Usuń