wtorek, 3 marca 2015

Jak zrobić sweterek dla noworodka ?

Ten post cieszy się cały czas popularnością, więc dorzucam zdjęcie sweterka na modelu. Nosił go  najpierw Krzyś, a później widoczny na zdjęciu Grześ.

Wyprawka dla noworodka - robótka niby mała, ale wyzwanie duże. Jako doświadczona babcia wiem, że noworodki mają swoje wymagania, ich ubranka nie mogą być za duże, czy za małe, nie mogą drapać, ani uwierać. Nigdy dokładnie nie wiadomo, jakiej wielkości dziecko się urodzi. Trzeba  przygotować minimum 2 warianty. Bardzo wygodne do zakładania maleństwom są sweterki z miękkiego akrylu, z jak najmniejszą ilością szwów, ze swobodnymi rękawkami i szerokim dołem, żeby się pampers zmieścił. Zainspirowała mnie Nany1000 Artes. Jej modele, w większości, są przeznaczone dla dziewczynek, a ja musiałam zrobić ubranko męskie. Nie wiem, czy mi się to udało, bo chociaż użyłam błękitny akryl i karczek zrobiłam mniej okazały, to  nie mogłam się powstrzymać od zastosowania znalezionego w Internecie ażurowego wzoru. Wstążeczka wokół szyjki ładnie wygląda, ale się nie sprawdza, bo się plącze i dziecko dusi.




Większość z Was potrafi bez problemów każdy sweterek wydziergać, ale może jakaś niedoświadczona, przyszła mama skorzysta z opisu. Ja użyłam cienkiej i miękkiej, akrylowej włóczki "king cole BABY", 400m/100g. , do tego wzięłam druty nr 2. Jeżeli ktoś zastosuje grubszą włóczkę i druty, to sweterek wyjdzie większy i później się przyda.




Sweterek zaczęłam dziergać od rękawków. Robiłam je jednocześnie, by mieć pewność, że będą identyczne. Mój akryl jest cieniutki, na druty nr 2 nabrałam po 40 oczek na ściągacze. W ostatnich rzędach  ściągaczy dodałam po 7 oczek, rozkładając je równomiernie, potem dodawałam oczka tylko na brzegach, aż doszłam do 52 oczek.



Pod koniec zwęziłam rękawki, by uzyskać wygodne pachy.




Na tors nabrałam 130 oczek. Do pach robota była prosta, potem podzieliłam robótkę na 3 części:
35 oczek - 1/2 przodu,
60 oczek - tył
35 oczek 1/2 przodu.
Następnie zwęziłam poszczególne części, by uzyskać kształt,  jak widać.


Plączących nitek było sporo, dopóki nie nabrałam wszystkich części sweterka na jeden drut, w celu wykonania karczka.







Wykonanie karczka trochę mi czasu zajęło, bo pierwszy, ściągaczowy, chociaż ładny wyszedł, wydawał mi się zbyt gruby, w stosunku do reszty, więc sprułam go i drugi robiłam tak:

- 2 rzędy samymi oczkami prawymi,
- w kolejnych kilku rzędach: 5 oczek brzegowych, *1.o. prawe, 4 o. lewe*,  5 oczek brzegowych,
-  w następnych zmniejszałam liczbę oczek lewych między prawymi i tym sposobem wyszło coś na
    kształt promieni.
 
Tu blokowanie mokrego wyrobu na styropianie. Troszkę się po tym powiększył.











Rękawki  zszyłam na końcu, już po blokowaniu i tylko od wewnętrznej strony i pod paszkami.
Pierwszy element wyprawki już jest, będą  kolejne. 

Pogoda u nas  zgodnie z przysłowiem "W marcu, jak w garncu". Dzisiaj wiatr, grad i słoneczko. Pozdrawiam wszystkich cieplutko.

76 komentarzy:

  1. Cudny sweterek. Rozumiem Twój dylemat, bo ja miałam tak samo dziergając sweterki dla moich chłopaków. Bałam się, żeby nie były zbyt ozdobne. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się Janeczko, mogłam zrobić warkoczyki zamiast ażuru, ale jako pierwszy byłby dla maleństwa zbyt sztywny.

      Usuń
  2. Cudny :) sama bym chciała taki mieć:))))))
    Pozdrawiam Cie Iwonko serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czemu nie Anitko wystarczy, że nabierzesz odpowiednio większą liczbę oczek.

      Usuń
  3. śliczny sweterek na pewno będzie wygodny i cieplutki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Alicjo, miło Cię gościć na swoim blogu.

      Usuń
  4. Cudny sweterek. Rzeczywiście jesteś nieźle obeznana w temacie :)))
    Prawdziwa, kochana, dbająca babcia :)

    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Praktyka robi swoje Renko, wszystko się przypomina i każde dziecko, to nowe doświadczenie. Zapomniałam napisać, że guziczek pod samą bródką też nie jest wskazany.

      Usuń
  5. Sliczny sweterek.Bardzo ladnie wykonany.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu za wsparcie, bo mąż podsumował, że sweterek zbyt dziewuszński.

      Usuń
  6. Gratulacje , super wykonanie i opis , dziękuje pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robię opisy Dusiu, bo po co ma ktoś wyważać otwarte drzwi?

      Usuń
  7. Oj jak czekam na wnuki żeby móc takie cudeńka tworzyć !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po zrobieniu tylu cudnych ubranek dla lalek, jesteś wyjątkowo do tego przygotowana Ewo.

      Usuń
  8. Sweterek przecudnej urody. Urzekło mnie Twoje praktyczne podejście do tematu, od strony komfortu użytkownika, czyli małego człowieka. Ile razy patrzę na mamy/ babcie, które chcąc pokazać swoją " laleczkę " , ze zdziwieniem patrzą, jak dziecko płacze, a przecież to takie śliczne . Może i śliczne, ale z pewnością czy wygodne ? Ty zadbałaś o wszystkie szczegóły, rzeczywiście masz doświadczenie w tej materii :) Jeśli kiedyś zostanę babcią, wiem gdzie się udać po poradę :)
    Nas dzisiaj przywitał śnieg i to w ilości niemal hurtowej.
    Buziaczki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W razie potrzeby, wal jak w dym Bożenko.

    OdpowiedzUsuń
  10. Sweterek cudnej urody i bardzo praktyczny.Czekam na następne udziergi wyprawkowe:)
    pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz Ninko, mój pierwszy wnuczek miał tylko 1 sweterek kupiony w sklepie. Nadawał się do użytku tylko do pierwszego prania.

      Usuń
    2. Zapoznalam sie z opisem pani sweterka i po probkach jakie zrobilam wyszlo ze gdybym robila z taka iloscia oczek jaki pani podala to bylby to sweterek na moja 11-letnia wnuczke a nie na niemowlaka... Calosc jest bardzo fajna ale trzeba podawac sprawdzone wzory... Zycze milych robotek...

      Usuń
    3. Babciu Wisiu, wzór jest mój, autorski, jak najbardziej sprawdzony, bo sweterek malutki wyszedł i nie sprzedaję go, tylko udostępniam na własnym blogu osobom chętnym. Dziergałam sweterek z cieniutkiego akrylu, na drutach nr 2, powinnam była to podkreślić. Samo zaznaczenie, że z grubszej włóczki będzie większy, to za mało, już się poprawiam.

      Usuń
  11. Πολύ όμορφο πουλόβερ!!!Φιλιά!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Sweterek jest cudowny, delikatny. Wzór piękny:) Bardzo mi się podoba:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Iwonko sweterek sliczniusi, przeczytałam wszystko, młodą mamą nie będę ale może babcią dlatego chetnie skorzystałam ze wskazówek, jak dla mnie wszystko interesujące, to że dwa rękawki na drut od razu, albo robienie PiT razem, wszystko bardzo przydatne, no i ten fajny karczek:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że moje podpowiedzi Ci się przydadzą.

      Usuń
  14. Bardzo ładny sweter :-) i opis wydaje mi się klarowny i pomocny. Na razie mi się nie przyda, ale może kiedyś...
    Tylko jedno mnie dziwi - dzielenie niemowlęcych rzeczy na "damskie" i "męskie" - przecież noworodki i małe dzieci nie różnią się figurą a estetyka i tak nie robi im różnicy :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz taka moda Anzo, obejrzyj w sklepie dział dziewczęcy i chłopięcy. Nadmiar różu dla dziewczynek i aż sino od niebieskości dla chłopców, ale niektóre rzeczy jak dla dorosłych facetów wyglądają uroczo.

      Usuń
    2. Właśnie to mnie przeraża. Tak jakby samochodzik na śpioszkach urągał dziewczynce, która nawet nie wie co to samochód. Wydaje mi się, że ta moda trochę się już lajtuje bo zdarza mi się widzieć dzieci ubrane w różne kolory. Mam nadzieję, że kiedy sama zostanę matką to będę miała większy wybór kolorów niż jest obecnie ;-) ale te "dorosłe" ubranka są rzeczywiście pocieszne :D

      Usuń
  15. Śliczny sweterek :-) Piękny wzór i cudowny karczek - bardzo mi się podoba to maleństwo :-)
    Doskonałe wykonanie.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny sweterek!!! Wspaniale wykonany i bardzo ładny wzorek!!!
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Wam wszystkim dziewczyny za ciepłe słowa, które motywują do dalszych wyprawkowych udziergów.

      Usuń
  17. Очень красивая кофточка для ребенка. Замечательное описание последовательности выполнения изделия. С уважением!

    OdpowiedzUsuń
  18. Przecudny sweterek wzorek bardzo fajny i kolorek uroczy :)))
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Wyjątkowo piękny sweterek. Masz rację mała rzecz a wyzwanie duże. Jak zostanę kiedyś babcią to wrócę do tego wpisu , choć nie wiem czy dałabym radę. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdaje się Marysiu, że wolisz szydełko. Drugi wariant sweterka będzie właśnie szydełkowy.

      Usuń
  20. Piękny i przesłodki komplecik jak wszystko co dotyczy dzieciaków , pozdrawiam Anulka

    OdpowiedzUsuń
  21. Komplecik to dopiero będzie Anulko, jak zrobię czapkę z pomponem.

    OdpowiedzUsuń
  22. To arcydzieło ja tak nie potrafie,tym bardziej doceniam Twoją pracę.pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Przyznam ,że z wielką przyjemnością oglądam zawsze Twoje prace dla dzieci. Robisz je cudnie, precyzyjnie...zazdroszczę tej umiejętności :-) Piękna praca Iwonko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ino, staram się. W rodzinie nikt dzieciom sweterków nie kupuje, wolą moje, miękkie i trwałe. Czasami wolałabym kupić, bo szybciej większy model się robi, niż takie maleństwo, ale nie ma zmiłuj, wszystkie dzieciaki muszę jednakowo traktować.

      Usuń
  24. Śliczny sweterek,pięknie opisałaś jego zrobienie,przyda się na pewno nie jednej młodej mamie i babci :)
    Ja ostatnio kombinuję z berecikami dla moich wnuczek,myślę że coś mi wyjdzie :)
    Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziergaj, dziergaj i szydełkuj, chętnie popatrzę, a może i skorzystam z jakiegoś pomysłu.

      Usuń
  25. Przepiękny ten sweterek, idealny dla pięknej damy! :) Super wykonanie, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Alicjo, cieszę się, że Ci się podoba.

      Usuń
  26. Coś pięknego :)) Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, muszę do tego dorobić czapeczkę, ale mam kilka pomysłów i nie mogę się na jeden zdecydować.

      Usuń
  27. Śliczny jest ten sweterek Iwonko. Ja już nie dziergam ale z przyjemnością oglądam takie cudeńka. Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Śliczności, już nie mogę doczekać się kontynuacji :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Odpowiedzi
    1. Czapeczkę zrobioną do kompletu już zakładałam Krzysiowi, a całość ze sweterkiem planujemy założyć na pierwszy spacer.

      Usuń
  30. Witam serdecznie Pani Iwono, jestem początkującym dziergaczem na drutach, więc mam pytanie odnoszące się do określenia, "mate duplo" jak wykonuje się to oczko, oraz pytanie kolejne jeśli robie rządek prawych oczek, to następny rządek to będą oczka lewe?? z góry dziekuje za odp Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dopiero teraz znalazłam Pani komentarz. Strzałka do góry(mate duplo) oznacza podwójne przeciągnięcie czyli z trzech oczek robimy jedno oczko prawe i to tak, by oczko środkowe było na wierzchu. Samymi oczkami prawymi zarówno w rzędach nieparzystych jak i parzystych wykonany jest tylko ściągacz na dole sweterka. Jeżeli chodzi o ażur to w rzędach parzystych wszystkie oczka są lewe.

      Usuń
  31. Sliczny sweterek. Szkodza ze nie wpadlam na twojego bloga 2 tyg temu jak szukalam wzoru na moj pierwszy w zyciu drutowy swetetek. Jestem juz na wykonczeniu drugi rekaw zostal. Musze sobie zapisac i koloejny bedzie ten bo piekny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drogie Anie,ja żałuję tylko,że Krzyś już z niego wyrósł.

      Usuń
  32. A ja 10 miesięcy temu potrzebowałam takich porad.
    Już zapisuję, może przyda się do następnego wnuczątka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po co czekać. To samo możesz zrobić z grubszej włóczki i będzie wielkość na roczne dziecko.

      Usuń
  33. Witam
    Właśnie zaczęłam robić sweterek z tego postu na chrzest mojej Chrześnicy. No i mam problem, bo nie bardzo wiem jak zrobić te zwężenia ma pachy. Podzieliłam robótkę na 3 części i co dalej ? I czy mogłaby Pani napisać dokładniej jak później dołączyć rękawki do robótki? Proszę o szybkę odpowiedź.
    Pozdrawiam Karolina ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę zaznaczyć miejsca pach markerami i dalej dziergając w górę, każdą z trzech części z osobna,zwężać je przerabiając po 2 oczka razem w trzech rzędach nieparzystych. To samo robimy z rękawkami.Następnie zszywamy skośne kawałki korpusu i rękawków. W ten sposób powstają pachy. Następnie znowu nabieramy wszystko na jeden drut,łącznie z rękawkami i dziergamy karczek.

      Usuń
  34. Witaj. Cudny sweterek . Jeżeli możesz podpowiedziec, to proszę powiedz ile mam nabrać oczek , jeżeli będę robiła włóczką na drutach 3,5?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem. Liczy się grubość drutów,grubość włóczki i ręka,która ma swoje przyzwyczajenia,jeżeli chodzi o ścisłość dziergania.Najlepiej zrób próbkę tymi ściegami np.na 22 oczka (w tym 2 oczka brzegowe)i zmierz ją. Na tej podstawie wyliczysz liczbę oczek.

      Usuń
  35. Dziekuję bardzo. Tak zrobię. to moja pierwsza taka mała robótka, bo wnusia dopiero się urodzi w sierpniu. Tak trafiłam do Ciebie. Oj, bardzo mi się podoba i wiem, że wiele nauczę się od Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Proszę napisz ile cm ma miec rękawek do karczku , a ile przód ( no i cała reszta razem) do karczku. No i sam karczek ile ma cm. To wtedy wyjdzie mi ile ma w ogóle cały sweterek cm. Jestem w trakcie robienia.

    OdpowiedzUsuń
  37. I jeszcze Iwonko pytanie co do zamykania oczek na pachy . Czy w każdym rzedzie z obu stron robótki, czy tylko na prawej stronie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już tych wymiarów nie pamiętam, a nie mam sweterka przy sobie, a oczka zamykałam na prawej stronie.

      Usuń
    2. Uzupełniam dane dot. wymiarów tego sweterka:
      Rękawek od dołu do pachy ma 12 cm, od dołu do karczku - 16 cm.Długość sweterka od obojczyka do brzegu na dole-25 cm. Taki też jest tył. Długość sweterka na środku przodu wynosi 23 cm.

      Usuń
    3. Długość całego rękawka od szyjki do nadgarstka wynosi 22 cm.
      W zasadzie dla noworodka powinien być krótszy o 2 cm.

      Usuń
  38. Bardzo proszę o przesłanie wzoru na ten sweterek, jest prześliczny i zaczęłam już robic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Schemat ściegu i opis wykonania zamieściłam w tym poście i w komentarzach. Innego wzoru na sweterek nie mam.

      Usuń
    2. Nie umiem zrobić wzoru na spuszczanie oczek pod pach. Proszę o wyjaśnienie

      Usuń
    3. Po podzieleniu torsu na 3 części, każdą z nich robimy osobno. 2 oczka przerabiane razem na brzegach spowodują zwężenia. Powstannie wtedy dzióbki, jak widać na zdjęciu.Jak będą miały wysokość ok. 4 cm, to łączymy je z rękawkami i znowu mamy wszystko na jednym drucie.Dalej dziergamy karczek.

      Usuń
    4. Zobacz jeszcze zdjęcia i opis wykonania podobnego sweterka dla noworodka z 2021 r. https://iwonusiowo.blogspot.com/2020/07/biay-sweterek-i-czapeczka-dla-noworodka.html#comment-form

      Usuń
  39. Bardzo fajny sweterek,piękne wykonanie,muszę spróbować dla wnusi zrobić. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń