piątek, 27 listopada 2015

Szydełkowe ubranko dla listopadowej dziewczynki.


Listopad uważany jest za miesiąc smutny, a w naszej rodzinie urodziła się dziewczynka. Nie jest moją wnuczką,
ale jej mamę podawałam do chrztu, więc prawie. Po otrzymaniu radosnej nowiny o narodzinach, wyciągnęłam szydełko oraz pudło z włóczkami, no i wieczorkiem, zanim zasnęłam, powstała czapeczka z cieniutkiego akrylu (257m/50gr.), a  następnego dnia już szydełkowałam sweterek.









 
Zapięcie sweterka zrobiłam delikatne, ażurowe, z pętelkami. Przody nie nachodzą na siebie, tylko się stykają. Wymiary ubranka:
- długość sweterka 32 cm.
- długość rękawka  24 cm.
- obwód sweterka pod
  paszkami 46 cm.
- obwód sweterka na dole 60 cm.
- obwód czapeczki 36 -38 cm.
- głębokość czapeczki 13,5cm.

Szerokość czapeczki i rękawków można regulować wstążeczką,
w zbliżonym lub kontrastowym kolorze. Kokardki wymagają przycięcia po dopasowaniu do wymiarów dziecka.

























Opisy wykonania elementów kompletu:

Czapeczka:
Na początek, szydełkiem nr 2 zrobiłam kółko z 7 oczek łańcuszka.  Następnie wykonałam 4 okrążenia wg. załączonego schematu czubka czapki.



W kolejnych sześciu okrążeniach wykorzystałam ażur zamieszczony od lewej.  Pominęłam słupki brzegowe, widoczne na schemacie, z każdej strony ażuru, po 2.
Dalej modyfikowałam ażur tak, by czapeczka się rozszerzała, czyli stopniowo zwiększałam liczbę oczek i słupków w muszelkach.





Ostanie okrążenie różową włóczką: * muszelka z 10-ciu słupków, 1.o. łańcuszka, 1 półsłupek, 1 o. łańcuszka*. Biały brzeg wykonałam oczkami ścisłymi.


  


Do wykonania różyczki użyłam szydełka nr1,75.
Z ostatniego okrążenia zaznaczonego na schemacie zrezygnowałam, bo czapeczka malutka, więc i kwiatek zmniejszyłam. 
                                                     











Sweterek przypominający płaszczyk, zaczęłam od schematu karczka.                


Zrobiłam 51 oczek łańcuszka i  wykonałam słupkami 9 rzędów.








Następnie  na najdłuższej krawędzi zrobiłam jeszcze 2 rzędy słupków, by po zagięciu karczek miał z tyłu mniejszy, a z przodu większy dekolt.











Dalej zastosowałam ten sam ażur, co w czapeczce. Dopiero po wykonaniu jednego rzędu ażuru, połączyłam korpus. W ten sposób pod paszkami jest bardzo miękka dzianina.
Po trzynastu rzędach, modyfikowałam ażur tak, jak w czapeczce, żeby ubranko się rozszerzało.




Można było  je dokończyć w sposób bardzo prosty, szydełkując  rękawki ażurem,
w okrążeniach, a brzegi półsłupkami. To była pierwsza wersja, w zasadzie do przyjęcia, ale
z niej zrezygnowałam, żeby wyglądało to lekko
i było miękkie. Listwę z dziurkami sprułam i zastąpiłam zygzakiem.

Zaczęłam każdy rękawek od góry, robiąc krawiecką główkę. Stosowałam najpierw zmodyfikowany ażur, tzn, zamiast 6-ciu słupków w muszelce robiłam 8. Pod paszkami  szydełkowałam już rękawki na okrągło. Teraz skierowane są w dół, a nie na boki. Nie wiem, czy słusznie, bo dzieci różnie rączki trzymają.  Do łokci nie zmieniałam ażuru, ale dalej, w kolejnych okrążeniach, zmniejszałam stopniowo liczbę słupków w muszelkach, żeby rękawki się zwęziły. Zakończyłam je muszelkami.

Ubranko już wysłałam, wkrótce dotrze do właścicielki, mam nadzieję, że się spodoba i rozmiar będzie dobry, jeżeli nie teraz, to za tydzień lub za miesiąc. Po upraniu troszkę się powiększy. Ja nie wiedziałam, jaki płyn lub szampon dziecko toleruje i zostawiłam tę czynność rodzicom małej.
Pozdrawiam Was mili goście oraz życzę Wam hojnego Mikołaja i dużo sił, na przedświąteczną gonitwę.

51 komentarzy:

  1. Śliczny komplecik. Już sobie wyobrażam właścicielkę . Będzie wyglądać jak lalunia.
    Pozdrawiam. Ola.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dostanę zdjęcie małej w ubranku, to oczywiście pokażę.

      Usuń
  2. Piękny komplet :) malutka będzie mieć cudowną pamiątkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Iwonko, Komplet jest przeuroczy, a do tego podalas caly instruktaz jak to robic:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Instruktaż wymagał ode mnie trochę i wysiłku, ale skoro post z instrukcją wykonania kompletu do chrztu ciągle cieszy się największą popularnością, to uznałam, że jest takie zapotrzebowanie. Melduję Kamilko, że gwiazdki wychodzą nieźle.

      Usuń
  4. Komplecik uroczy :) sposób wykonania bardzo przejrzyście opisałaś na pewno się przyda:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. cudny komplecik, ażurek, wykończenia rękawków no i ta czapeczka przepiekne:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale piekny koplecik,sliczny.Pozdrawiam cie Iwonko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Wam dziewczyny za miłe słowa. Delikatny efekt całości jest zasługą samej włóczki, która jest wyjątkowo cienka i lekka.

      Usuń
  7. Sliczny komplecik i te guziki przy sweterku bardzo ladne. Na pewno uroczo bedzie wyglądać. Serdecznie pozdrawmiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Planowałam kupić mniejsze guziczki w kształcie białych kwiatuszków, ale te miałam w domu i kolorystycznie też pasowały pasowały.

      Usuń
  8. Sliczny komplecik i te guziki przy sweterku bardzo ladne. Na pewno uroczo bedzie wyglądać. Serdecznie pozdrawmiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Na pewno łatwiej pójść do sklepu i kupić coś ładnego, teraz jest duży wybór, ale wtedy prezent może się powtórzyć. My z siostrą, bez umawiania się, w tym samym czasie kupowałyśmy identyczne ubranka Kacperkowi.

      Usuń
  10. U mnie gonitwy nie będzie, wszystko na spokojnie, bez pośpiechu:) i Tobie życzę tego samego:) Komplecik piękny. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem, jak to robisz Krysiu, pewne rzeczy zostawiam w ostatnią chwilę, żeby były świeże.

      Usuń
  11. W przejrzysty sposób napisałaś jak powstawał taki komplecik - a powiem, że zainteresowałam się nim, bo sama nie tak dawno szukałam schematu do zrobienia rozpinanej sukienki dla dziewczynki. Ale osoba zamawiająca zrezygnowała i na razie odroczyłam robótkę. W razie co, to sięgnę po Twój sposób wykonania - pozwolisz?
    Całość jest niezwykle romantyczna - ten wzór świetnie uzupełnia się z kwiatkiem i wstążeczkami.
    Serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli to ma być sukieneczka, to sposób jest dobry, ale ażur lepiej bardziej dziurawy zastosuj.

      Usuń
  12. Dziecko w rodzinie to szczęście
    Iwuś śliczny komplecik i na pewno będzie sie podobał .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie Ewo każde dziecko jest cudem natury. W tym przypadku cieszymy się, że dziewczynka, bo jakoś sami chłopcy w całej dziesięciolatce się rodzili.

      Usuń
  13. Cudowny komplecik!!! Piękny kolorek!!!
    Cieplutko pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ten kolor bardzo lubię, nazywam go przydymionym różem.

      Usuń
  14. Śliczności cudny sweterek i czapeczka i bardzo przydatne Iwonko podpowiedzi jeszcze nie robiłam rękawa od główki :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami trzeba robić rękaw od główki, żeby wzór był taki sam, jak w korpusie. Przy takiej dzianinie główka może być bardziej spłaszczona, bo i tak się naciągnie.

      Usuń
  15. Iwonko komplecik cudo, śliczny kolor i fajne guziczki. Maleństwo na pewno będzie pięknie w nim wyglądało. Pozdrawiam i miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajne guziczki kupuję czasami Teresko, bez przeznaczenia, z tymi też tak było.

      Usuń
  16. Iwonko komplecik jest cudowny,kolorek taki delikatny .
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie większą frajdą jest szydełkowanie dla dziewczynki, niż dla chłopców, bo można pofantazjować i wszystko pasuje.

      Usuń
  17. Elegancki i śliczny zestaw dla maleńkiej damy wydziergany z ogromnym sercem przez Ciebie Iwonko.Jesteś tak precyzyjna w tym, co Tworzysz,że podziwiam.Ale najpiękniejsza jest Twoja życzliwość w przekazywaniu opisu Twej pracy. Skrupulatność Twoja w opisach tworzenia robótek to skarb. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Jolu za uznanie. Prowadzę blog po to, by się dzielić, nie chwalić, zresztą sama dzięki opisom innych blogerek podciągnęłam się w dzierganiu na drutach.

      Usuń
  18. Komplecik jest cudowny , piękny kolorek.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Absolutnie wyjątkowe ubranko. Przepiękne, a jeszcze cudniej będzie wyglądac na młodej damie :)
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mała dama przymierzy ubranko najwcześniej w poniedziałek Renko. Jestem zła na Pocztę polską. Płaci im się za priorytet, a listonoszowi nie chce się przesyłki doręczyć, tylko awizo zostawia i tydzień trwa pokonanie 80-ciu km.

    OdpowiedzUsuń
  21. Очень красивый комплект для маленькой девочки! С уважением!

    OdpowiedzUsuń
  22. Komplecik wyszedł cudny. Pięknie go ozdobiłaś i dobrałaś śliczne guziczki. Gratuluję wykonania !!! Pozdrawiam Iwonko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Marysiu, ja się cieszę, że ubranko wreszcie dotarło pod wskazany adres i spodobało się.

      Usuń
  23. Wspaniały komplecik i chociaż jesień to będzie kojarzył się z wiosną, a dokładnie z miesiącem majem bo wtedy kwitną bzy:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Bożenko, spotyka się bez w tym kolorze.

      Usuń
  24. Odpowiedzi
    1. Witaj Blasiuk na moim blogu. Cieszę się, że dołączyłaś do grona obserwatorów.

      Usuń
  25. Dzień dobry Pani Iwono. Trafiłam na Pani blog przez przypadek ale wygląda na to że będę tu częstszym gościem :) Podobają mi się Pani prace. Na pewno skorzystam ze schematu zamieszczonego w poście robiąc czapeczki na wiosnę dla moich córeczek. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę się rozgościć. Na tym blogu jest więcej tego typu czapeczek, również z kordonka.

      Usuń
  26. Cudny komplecik :)Na pewno prezent spodobał się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Beatko w gronie obserwatorów, rozgość się.

      Usuń
  27. Witam. Mam pytanie. Na jaki wiek dziewczynki jest ten komplecik??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sweterek (płaszczyk) okazał się dobry na wyjątkowo duże, miesięczne dziecko, a czapeczka wymagała powiększenia do 42 cm w obwodzie.

      Usuń