niedziela, 17 listopada 2013

Chusta Eliina Shawl z opisem.

Nie wszystkie dziewczyny lubią wyrafinowane ażury, niektóre wolą prostszą dzianinę.
Córka sama wybrała sobie kolor włóczki i model urodzinowej chusty, miała być duża i połyskiwać cekinami. Wykonanie Eliina Shawl było proste i tym samym szybkie, blokowanie trochę męczące, ze względy na spore wymiary: 218cm./155cm./155cm./101cm.
 Cekinki są drobne i  różnokolorowe, dają ciekawe, zmieniające się efekty, w zależności od rodzaju oświetlenia, wieczorem chusta  wygląda jak srebrna, chociaż jest szara. Aparat fotograficzny do końca tego nie wychwycił, chociaż robiłam zdjęcia w różnych miejscach i o różnych porach dnia.
Do zastosowania włóczki ALICE  ANGORA GOLD pullu zainspirowała mnie Ewa-Handmade-Art, która na swoim blogu "Robótki ręczne Ewy" pokazała cudną, mieniącą się Echo Flower.
 
Do kompletu zrobiłam jeszcze w 2 nitki beret, który na zdjęciach wyszedł nieco ciemniejszy, niż w rzeczywistości.
Syn, jako najwyższa osoba w rodzinie, zgodził się zaprezentować chustę w całej okazałości, po czym prezenty pojechały do urodzinantki. Spodobały się bardzo.
Jeżeli ktoś po raz pierwszy chce własnoręcznie zrobić chustę, to ten model świetnie się do tego nadaje. Znajdziecie go na www.ravelry.com/patterns/library/eliina-shawl  i wydrukujecie bez żadnej opłaty. Zaczyna się  chustę od nabrania 3 oczek i przerobienia dwóch rzędów samymi oczkami prawymi, z tym, że pierwsze oczko brzegowe zdejmujemy bez przerobienia. Trzeci rząd: 1 oczko brzegowe zdjęte - 1 narzut -1 oczko prawe - 1 narzut -1 oczko prawe.  Mając na drucie 5 oczek łącznie z narzutami przechodzimy do schematów, na których zaznaczono wszystkie oczka, łącznie z brzegowymi i środkowym oraz powtarzające się raporty. Nasz czwarty rząd jest pierwszym rzędem ze schematu: 1 oczko brzegowe zdjęte - 1 oczko prawe - 1narzut - 1 oczko prawe - 1 narzut - 2 oczka prawe. W rzędach parzystych schematu przerabiamy oczka lewe, za wyjątkiem oczek brzegowych, zaznaczonych krzyżykami, które zawsze są oczkami prawymi. Początek chusty jest bardzo ważny, bo decyduje o tym, jak będzie się ona układać na górze. Na zdjęciu pokazuję  opisany początek i 3 rzędy Chart 1. Już widać  trójkąt, który będzie się powiększał, oczka brzegowe i oczko środkowe.
Niezastąpiona Ciapara przetłumaczyła mi z angielskiego opisu, że najpierw robimy Chart I tylko raz, potem Chart II - 10 razy i mając na drucie łączną liczbę 327 oczek przechodzimy do schematu bordiury składającego się z dwóch części tj. prawej i lewej strony chusty, robimy go tylko raz. Na koniec bierzemy szydełko i przerabiamy *2 oczka razem, 9 oczek łańcuszka, 2 oczka razem,9 oczek łańcuszka, 3 oczka razem, 9 oczek łańcuszka* i powtarzamy, aż zakończymy obydwa brzegi chusty. Eliina Shawl dziergana na na drutach nr 4,5 wyjdzie ogromna, jeszcze większa od mojej, dlatego proponuję zmniejszyć liczbę powtórzeń Chart 2. Wyliczyłam, że można zacząć bordiurę mając na drucie taką liczbę oczek, która pomniejszona o 27 jest podzielna przez 10, a więc może to być 247 oczek lub 267 oczek. Ja skończyłam powtórki Chart 2 na 267 oczkach.

Z moich wskazówek skorzystała Pani Mariola i wydziergała białą Eliina Shawl prezentowaną niżej. Zdjęcie było robione komórką i przed blokowaniem, ale i tak widać, że chusta zrobiona jest bezbłędnie.


41 komentarzy:

  1. Wspaniała chusta a pomoc bezcenna :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę, się, że wykorzystałaś w praktyce uzyskane ode mnie info. Chusta pięknie się prezentuje!!! A beret mnie zainspirował w Twoim wykonaniu. Zdradzisz jak go wykonałas??? Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ciaparo, ja nie mam tajemnic robótkowych. Na beret nabrałam w 2 nitki 88 oczek na druty 3,5 i przerobiłam 5,5 cm pojedynczego ściągacza. W ostatnim rzędzie tego ściegu między oczkami prawymi robiłam również narzuty (co 8-10 oczek 1 narzut). Dalej przerabiałam beret na okrągłych drutach nr 4,5 wykonując na zmianę ścieg pończoszniczy i okrążenia dziurek (narzut, 2 prawe razem na prawo i powtarzać). Niestety w twórczym bałaganie zginęła mi kartka, na której zapisałam po ilu centymetrach zaczęłam zmniejszać liczbę oczek. Proponuję przykładanie robótki do zwykłego prostego beretu, w pożądanym rozmiarze, ja tak robiłam, bo włóczkę z cekinami źle się pruje. Zmniejszałam obwód beretu robiąc 2 oczka razem na prawo w co trzecim okrążeniu najpierw co 10, potem co 8 i następnie co 6 oczek. Na koniec zszyłam ściągacz i górę beretu grubą igłą z nawleczoną włóczką. Ażeby włóczkę nawlec i zszywać, cekiny przedtem poobcinałam. Na wszelki wypadek przyszyłam również po lewej stronie ściągacza gumkę kapeluszówkę.

      Usuń
  3. Iwonko, widzę, że wkręciłaś się w chusty na całego :)
    Fajnie połączyłaś w miarę prosty wzór z cekinkową włóczką. Chusta wyszła śliczna.
    Pozdrawiam. Ola.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jesteś niesamowita, w tak krótkim czasie druga chusta.I znów się można cieplutko otulić:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu i Aniu trzecia chusta, tym razem dla mnie już schnie zblokowana, dzisiaj znowu jadę na tydzień do wnuków, więc robótki i blogowanie siłą rzeczy przyhamuję.

      Usuń
  5. Cudowna chusta :-) Bardzo podobają mi się w niej cekiny. Śliczny komplet z beretem.
    Wspaniały prezent.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chusta wygląda znakomicie. Bardzo mi się podoba. Pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajnie że dorobiłaś beret i powstał taki wspaniały komplet. Chusta pięknie wykonana i kolor bardzo ładny pasujący do wielu zestawów. Nie lubię cekinów ale w tym przypadku jestem bardzo na tak , bo cekiny prezentują się świetnie. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marysiu, ja bez przekonania zaczynałam dziergać ten prosty model, ale z efektu końcowego jestem zadowolona.

      Usuń
  8. Wonderful shawl!!!
    Greetings and good luck!

    OdpowiedzUsuń
  9. Podziwiam,podziwiam i chylę głowę-pełen szacun!!!
    Nigdy takiego cuda bym nie zrobiła.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję dziewczyny, Danusiu, nigdy nie mów nigdy, wszystkie Was pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  10. Witam Kochana Iwonko !!!
    Bardzo mi miło że moje Echo Flower. zainspirowało Cię do zrobienia takiej pięknej chusty, wzór może mniej ażurowy ale na prawdę piękny -pewnie kiedyś skorzystam i ja.
    Chusta niesamowita i taka duża to będzie miała się czym otulić córka .
    Piękny prezent .
    Pozdrawiam Cię serdecznie i całą Rodzinkę :-)))







    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ewuniu, wzajemnie. Dodam jeszcze, że wkleiłam 2 nowe zdjęcia Blanki w sukieneczce do chrztu. Zrobiono jej 1000 fotek, ale na żadnym się nie uśmiecha, widać nie lubi aparatu.

      Usuń
  11. Iwonko jest piękna na pierwszy rzut oka niby łatwa tak mnie te twoje chusty zauroczyły że spróbować moge ale jak mi nie pójdzie będziesz miała dodatkową robotę na wiosnę ale twój syn jest naprawdę wielki zresztą moi również ja przy nich wyglądam jak krasnal miłej niedzieli ci życzę i buziaczki wielkie ślę Marii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marysiu, syn wziął sobie ode mnie parę szczegółów i niektóre cechy charakteru, ale wolał długie nogi taty. Ja się z tego cieszę, chociaż jestem krasnalem.

      Usuń
  12. Uno scialle molto bello, complimenti!!!
    Bye, bye Elli

    OdpowiedzUsuń
  13. fantastyczna chusta, może i ja kiedyś się nauczę robić takie śliczne chusty :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Zosiu i Marysiu, próbujcie, nic trudnego, trzeba się tylko odważyć. Włóczka nie musi być z cekinami, myślę że cieniowana też będzie odpowiednia, a łatwiej pruć w razie pomyłek.

    OdpowiedzUsuń
  15. Podziwiam Cię za te wyjątkową chustę. Z beretem śliczny komplecik. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. przesliczna:) kolorek jak najbardziej na tak, do wszystkiego bedzie cudnie pasowac, takze mysle ze solenizantka byla zachwycona, pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Solenizantka zakupiła nawet sukienkę, do której chusta będzie pasowała.

      Usuń
  17. Duża, ładna chusta ...beret fantastyczny .Pozdrawiam cię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, beret jest prosty i płaski, ale z widocznymi cekinami. Takie berety są u nas na czasie.

      Usuń
  18. Ta chusta to rewelacja jaka duza i jeszcze jaki piękny wzorek ja chyba w przyszlym roku moze sie skusze je jej wykonanie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ulu, ja bym do przyszłego roku nie czekała, zrób taką, choćby mniejszą, zamiast apaszki, zajmie Ci to maximum 3 wieczory, a z dużą w przyszłym roku poszalejesz.

      Usuń
  19. Efektowna, elegancka chusta , a w zestawieniu z beretem super. Świetny prezencik

    OdpowiedzUsuń
  20. Cudowna chusta, prawdziwe dzieło sztuki:) wspaniały berecik do kompletu. Cudo:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Przepiękna chusta, wiesz Iwonko nabrałam na nią ochotę , muszę zakupić tylko odpowiednią włóczkę. Cudownie,że zamieściłaś opis. Ina

    OdpowiedzUsuń
  22. Śliczna jest!!!
    Cudne błyski tych cekinów.
    Pozdrawiam Lacrima

    OdpowiedzUsuń
  23. Przecudna chusta!!!
    Cieplutko pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, Ino, Lacrimo, Doniu, niewiele tu mojej zasługi, dekoracyjna włóczka zrobiła swoje.

      Usuń
  24. Kolejna przepiękna chusta, która powstała tak szybciutko, masz cierpliwość i wielki talent do tego typu mozolnej robótki :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie to trudno powiedzieć Bożenko, co wymaga większej cierpliwości, włóczka i druty, czy cienki kordonek i szydełko? To zależy od modelu.

      Usuń
  25. Śliczna chusta :) te cekiny faktycznie dodają uroku. Berecik do kompletu tez fajny . Nie dziwie się, że córka zadowolona z prezentu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie wiesz Eve ile było pertraktacji, żeby trafić w gust, najpierw miała być czarna, ale się nie zgodziłam.

      Usuń
  26. Lindo e delicado, simplesmente perfeito para encantar!!
    Bom inicio de semana
    Joelma

    OdpowiedzUsuń
  27. Do tak efektownej i bogatej włóczki ten wzór pasuje idealnie :) Cudnie prezentuje się komplet!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do beretu, na kurtkę to jednak ta chusta jest za duża, baktus byłby lepszy.

      Usuń